KARTA USŁUGI
Gmina Miasta Wejherowa
D o d a t e k m i e s z k a n i o w y
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Miasta Wejherowa
Wydział Spraw Lokalowych
ul. 12 Marca 195
84-200 Wejherowo
na parterze w budynku Magistratu przyjmowanie Interesantów:
w poniedziałki od godz. 7.30 do godz. 17.00, od wtorku do piątku od godz. 7.30 do godz. 15.30
1. Wymagane dokumenty:
Wypełniony w oryginale wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego, potwierdzony
na stronie 1 przez zarządcę budynku lub inną osobę uprawnioną do pobierania należności
za lokal mieszkalny, należy złożyć wraz z deklaracją o wysokości dochodów i kompletem dokumentów, na który składają się:
4) w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą – oświadczenie lub zaświadczenie
o dochodach wystawione przez osobę prowadzącą księgowość (oryginał), a w przypadku braku takiej osoby wystawione przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą - oryginał - wzór nr 4
do karty usługi oraz:
- przedłożenie kserokopii książki przychodów i rozchodów w przypadku rozliczania się na zasadach ogólnych lub podatku liniowego - oryginał do wglądu, lub zaświadczenie wydane przez Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego;
- przedłożenie kserokopii ewidencji przychodów w przypadku rozliczania się w formie ryczałtu ewidencjonowanego oraz karty podatkowej - oryginał do wglądu; oraz zaświadczenie wydane przez Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego;
2. W przypadku domów jednorodzinnych dodatkowo kserokopie, a oryginały do wglądu:
3. Wszystkie zaświadczenia i oświadczenia winny obejmować okres trzech ostatnich miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego.
W przypadku, gdy okoliczności sprawy mające wpływ na prawo do dodatku mieszkaniowego wymagają potwierdzenia innym dokumentem niż wymienione, podmiot realizujący świadczenie może domagać się takiego dokumentu.
4. Sposób załatwienia sprawy:
Kompletny wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego należy złożyć do Wydziału Spraw Lokalowych Urzędu Miejskiego w Wejherowie, na parterze budynku, przy ul. 12 Marca 195, w poniedziałki od godz. 7.30 do godz. 17.00
oraz od wtorku do piątku od godz. 7.30 do godz. 15.30;
5. Opłaty: wniosek nie wymaga opłaty skarbowej
6. Czas załatwienia sprawy:
Zgodnie z Ustawą o dodatkach mieszkaniowych - dodatek mieszkaniowy przyznaje
się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego niezwłocznie; nie później niż w ciągu miesiąca, gdy sprawa wymaga postępowania wyjaśniającego lub nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania w sprawach szczególnie skomplikowanych.
7. Inne informacje:
Warunkiem uzyskania dodatku mieszkaniowego jest posiadanie tytułu prawnego
do zajmowanego lokalu oraz zachowaną normę powierzchni użytkowej lokalu w zależności od ilości zamieszkujących osób:
1 osoba - 35m2
2 osoby - 40m2
3 osoby - 45m2
4 osoby - 55m2
5 osób - 65m2
6 osób - 70m2, a w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywna powierzchnię tego lokalu o 5m2.
Normatywną powierzchnię powiększa się o 15m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwana w oddzielnym pokoju.
O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
(j.t. Dz. U. z 2021 r., poz. 573).
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego
nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż:
1) 30% albo
2) 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekroczył w gospodarstwie jednoosobowym 40% a w gospodarstwie wieloosobowym 30% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku, z uwzględnieniem, że jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest wyższy od wyżej wskazanego, a kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek mieszkaniowy obniża się o tę kwotę.
Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 0,5% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu wydania decyzji.
Upoważniony pracownik przeprowadzający wywiad środowiskowy może żądać
od wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego złożenia, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenia o stanie majątkowym, zawierającego w szczególności dane dotyczące posiadanych:
Odmowa złożenia oświadczenia stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego.
Jeżeli w wyniku wznowienia postępowania stwierdzono, że dodatek mieszkaniowy przyznano na podstawie nieprawdziwych danych zawartych w deklaracji lub wniosku, osoba otrzymująca dodatek mieszkaniowy jest obowiązana do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości. Należności te wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji. Wypłatę dodatku mieszkaniowego w skorygowanej wysokości wstrzymuje się do czasu wyegzekwowania należności.
Osoba korzystająca z dodatku mieszkaniowego jest obowiązana przechowywać dokumenty potwierdzające wysokość dochodów wykazanych w deklaracji, przez okres 3 lat od dnia wydania decyzji o przyznaniu tego dodatku.
8. Tryb odwoławczy:
Wnioskodawcy przysługuje tryb odwoławczy zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego. Termin na wniesienie odwołania 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
9. Podstawa prawna:
1) Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (j.t. Dz. U. z 2021 r.,
poz. 735),
2) Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (j.t. Dz. U. z 2019 r.,
poz. 2133 oraz Dz. U. z 2021 r., poz. 11),
3) Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia
26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy
i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu (Dz. U. z 2013 r. poz. 589).
10. Druki:
1) Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego wraz z deklaracją o wysokości dochodów
2) Potwierdzenie tytułu prawnego wnioskodawcy, którego zarządcą jest WZNK – wzór nr 1do karty usługi
3) Wyliczenie czynszu od właściciela prywatnego – wzór nr 2 do karty usługi
4) Zaświadczenie o dochodach dla osób zatrudnionych – wzór nr 3 do karty usługi
5) Oświadczenie o dochodach z działalności gospodarczej – wzór nr 4 do karty usługi
6) Oświadczenie o sytuacji finansowej w okresie pełnych 3 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku – wzór nr 5 do karty usługi
7) Oświadczenie o posiadaniu/nieposiadaniu gospodarstwa rolnego – wzór nr 6 do karty usługi
8) Oświadczenie dotyczące stypendium - wzór nr 7 do karty usługi.